Alla artiklar

Checklista: Viktiga punkter att tänka på vid medarbetarundersökning år 2020

I år är en välgjord medarbetarundersökning extra viktig. Men innan ni skickar ut er undersökning finns det en mängd olika saker att tänka på. Nedan har vi samlat tips och råd för att modernisera och effektivisera undersökningen år 2020.

Profilbild
Elin Kalmhoff
·4 min läsning

Det är välkänt att medarbetare presterar bättre när de trivs och mår bra på sin arbetsplats. Rätt använt är medarbetarenkäter en viktig del i arbetet med den psykosociala arbetsmiljön och medarbetarnas välbefinnande på arbetsplatsen.

Innan ni skickar ut er medarbetarundersökning finns det en mängd olika saker att tänka på. Nedan har vi samlat tips och råd för att modernisera och effektivisera undersökningen år 2020.

Modifiera undersökningen pga Covid-19

På grund av Covid-19 behöver undersökningen i år modifieras för att innehålla mer fokus på den psykosociala arbetsmiljön. Många människor har fått helt eller delvis förändrat arbetssätt, arbetstider och/eller till och med en annan arbetsplats - hemmet. Arbetsgivaren ska bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete - där man bland annat har en skyldighet att utvärdera brister i den psykosociala arbetsmiljön.

Det är inte heller enbart arbetssituationen som kan ha ändrats. Många är oroliga för att bli smittade, att någon närstående ska smittas eller för vad som kommer att hända framöver. En del har till och med blivit drabbade eller känner någon som blivit drabbad av viruset.

Detta gör att det nu är extra viktigt att försöka få en översikt över hur era anställda faktiskt mår för att kunna stötta upp och sätta in resurser där de behövs. Lägg därför större fokus än normalt på detta när ni tar fram frågor till undersökningen.

Outsourca undersökningen

En undersökning utförd av en tredje part kan få era medarbetare att känna sig mer bekväma med att ge ärliga svar än om undersökningen utförs av er. Till exempel kan den garanterade anonymiteten ge en ökad svarsfrekvens. Ni slipper även själva lägga ner den tid som krävs för att ta fram frågor och analysera svaren internt.

Det finns idag en mängd olika företag med lång erfarenhet som erbjuder tjänster och verktyg för både medarbetarenkäter/undersökningar och pulsmätningar.

Pulsmätning

Genom att antingen kombinera en enkät med pulsmätningar eller slopa enkäten till förmån för pulsmätningar får ni löpande in information och feedback från medarbetarna under året. Ni får då en större chans att upptäcka och korrigera eventuella problem eller brister tidigt. Ni kan också snabbare få en uppfattning om hur de åtgärder ni sätter in verkligen fungerar.

Pulsmätningarna är korta och innehåller ofta en blandning av frågor kring medarbetarnas arbetssituation, motivation, samarbete i teamen och feedback om hur ledarskapet fungerar. Samtidigt kan de öka medarbetarnas känsla av delaktighet då de aktivt är med om att påverka organisationens utveckling.

Håll det enkelt

När frågorna till enkäten/undersökningen formuleras är det viktigt att tänka på att de måste vara enkla att följa upp. Det är även viktigt att frågorna verkligen är tydligt formulerade så att de inte blir misstolkade.

Försök att hålla enkäten så kort som möjligt. Är den för lång kommer svarsfrekvensen att sjunka, eftersom medarbetaren helt enkelt tröttnar eller känner att det tar för lång tid.

Var tydlig med anledningen till undersökningen

Genom att vara tydliga med varför undersökningen genomförs kan ni öka både engagemanget hos medarbetarna och svarsfrekvensen. Det är viktigt att få fram vad ni mäter, vad som kan förbättras tack vare undersökningen och hur de anställda kan påverka med sin medverkan.

Informera även om vad som kommer att hända efter att svaren är inskickade.

Uppföljning och handlingsplan

När ni fått in svaren bör återkopplingen till medarbetarna ske så snart som möjligt. Meddela även hur ni kommer att följa upp svaren och när kommer medarbetarna att få ta del av er handlingsplan.

När undersökningen och den första återkopplingen är det dags att utvärdera vad som gått bra med undersökningen och vilka områden som ni behöver se över eller göra bättre nästa gång.


Om du vill ha mer stöd i hur du arbetar med den psykosociala arbetsmiljön har vi samlat relaterade artiklar nedan

Lästips

Checklista: Förebygg psykisk ohälsa i arbetslivet

Lästips

Checklista: Skapa god psykosocial arbetsmiljö på arbetsplatsen

Lästips

Checklista: Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)


Har du ytterligare frågor?