Alla artiklar

Checklista: Förebygg psykisk ohälsa i arbetslivet

Psykisk ohälsa är en av de vanligaste anledningarna till sjukskrivning. I den här checklistan har vi samlat råd och åtgärder för att hjälpa er med ert arbete med den psykosociala arbetsmiljön på arbetsplatsen.

Profilbild
Elin Kalmhoff
·2 min läsning

Som chef kan man i många fall bidra till förändringar som kan motverka sjukskrivningar på grund av psykisk ohälsa. Alltför många gånger så sätts dock åtgärderna på arbetsplatsen in först då ohälsan redan har uppstått.

Vi har därför satt samman några tips och råd för att hjälpa er med ert arbete med den psykosociala arbetsmiljön på arbetsplatsen.

1. Utbilda cheferna

Arbeta fram en policy för den psykosociala arbetsmiljön och gå igenom den tillsammans med företagets alla chefer. Kombinera gärna genomgången med till exempel en workshop eller ett föredrag om stress och psykisk ohälsa.

Eftersom chefer och ledare har en nyckelroll i det förebyggande arbetet med psykisk ohälsa, behöver de få stöd och även utbildning i hur de ska arbeta för att förebygga ohälsa.

2. Genomför förändringar!

Medarbetare som känner att de själva kan påverka sitt arbete och sin arbetstid mår bättre och känner sig inte lika stressade. Kan ni införa flextid, tillåta arbete hemifrån eller kanske uppmuntra medarbetare till att träna under arbetstid?

Det förebyggande arbetet handlar inte bara om själva jobbet som medarbetaren utför. Försök göra insatser för att få medarbetarnas levnadsvanor att bli bättre. Utöver att tillåta träning under arbetstid kan ni till exempel ta ett beslut om att ersätta rökavvänjande produkter med friskvårdsbidrag, uppmuntra till att stå upp och jobba eller anordna en kurs i mindfulness.

3. Var uppmärksam på signaler

Det är viktigt att chefer agerar snabbt när medarbetare drabbas av psykisk ohälsa. Var därför uppmärksam på tidiga signaler.

Några tecken på psykisk ohälsa kan till exempel vara en ökad sjukfrånvaro, ändrat beteende, trötthet eller plötsligt försämrad prestation.

Försök att vara lyhörd. Om en medarbetare går igenom en stor livsförändring, som till exempel att förlora en närstående eller genomgått en skilsmässa kan denne behöva extra stöd.

Om du misstänker att en medarbetare mår dåligt, ta initiativ till ett enskilt samtal, gärna på en annan plats än på kontoret. Att bjuda in till ett samtal visar på omtanke om medarbetaren och att ni har ett öppet och inkluderade arbetsklimat.

4. Erbjud extern hjälp och stöd

I en del fall kan det vara bra att även erbjuda medarbetaren hjälp och stöd som inte är direkt kopplat till arbetsplatsen. Vid till exempel stress, depressioner eller ångestproblematik kan företagshälsan eller er sjukvårdsförsäkring vara ett bra stöd för medarbetaren.

Gå igenom vilka möjligheter som finns tillsammans med medarbetaren och ta fram en gemensam plan om stöd.


Har du ytterligare frågor?