Alla artiklar

Träna era ledare i hybridledarskap

Hybridledarskap – vad måste chefer och ledare tänka på?

Profilbild
Elin Kalmhoff
·3 min läsning

Innan pandemin hade de flesta möjlighet att arbeta hemifrån – åtminstone då och då. I en undersökning utförd av McKinsey framkommer det att så många som 9 av 10 företag planerar för en hybrid arbetsplats.

När nu många fler arbetsplatser öppnat upp för mer flexibilitet gällande varifrån medarbetarna får jobba, behöver också ledarna tränas i hur det är att vara chef och ledare för medarbetare som inte alla befinner sig på samma plats - eller ens i samma land.

Hur bibehåller man till exempel motivationen och engagemanget hos medarbetarna, samtidigt som man ger dem flexibiliteten de vill ha?

Kommunikation, beteende och mjuka värden

Chefer och ledare kan bland annat behöva träning i hur deras beteende påverkar sina medarbetare, både positivt och negativt.

Kommunikation blir svårare när den eller de personer man pratar med inte befinner sig på samma plats, vilket gör att ageranden och uttalanden lättare kan feltolkas eller inte uppfattas som tydliga. Ännu svårare blir det när den dagliga kontakten kokas ner till ett par bestämda tider varje vecka – eller till och med månad.

Att tränas i hur man ger feedback på ett konstruktivt sätt blir ännu viktigare, men även träning i hur ledarna själva mottar feedback.

Öka känslan av gemenskap och tillhörighet

En utmaning många hybridledare möter är hur man lyckas med att bibehålla känslan av gemenskap för teammedlemmarna och förhindra att en känsla av isolering uppkommer hos de som inte befinner sig på plats.

Fortsätt att ”checka-in” hos medarbetarna, genom att boka in korta möten utan något egentligt syfte än att prata med dem. Detta kan också påminna medarbetare om att de ingår i ett team, även om de faktiskt arbetar från en annan plats.

Försök att hålla dig ifrån ”jobbsnack” om möjligt. Hör dig istället för om hur de mår, hur deras individuella situation ser ut och om det finns något som kan förbättras. Är de kanske oroliga över att behöva börja arbeta från kontoret under vissa dagar igen, eller stressade över att deras arbetsinsats inte ska synas på samma sätt som de som arbetar från kontoret? Har dom lätt eller svårt att prioritera vad som ska göras?

Se också till så att alla medlemmar har möjlighet att kommunicera med varandra, oavsett var de befinner sig. Använd tjänster som Slack eller Teams för att skapa kanaler där ni kan sprida information, för allmänt prat eller varför inte dela bilder på sina husdjur – allt för att öka känslan av gemenskap och tillhörighet.

Försök även se till så att medarbetarna inte bara har regelbunden kontakt med de närmsta arbetskamraterna, utan även med resten av företaget.

Gör inte skillnad på medarbetare på plats och på distans

Många medarbetare kan känna en oro över att de kollegor som arbetar på plats betraktas som mer produktiva än dem, får förtur till roliga arbetsuppgifter eller helt enkelt blir mer sedda än de som arbetar från annan plats. Out of sight – out of mind. Eller?

Det är viktigt att chefer och ledare är medvetna om oron, samt risken att det faktiskt blir precis så som distansarbetare oroar sig för. Därför måste ledare arbeta för att detta inte ska ske.

Arbeta aktivt för att få in samtliga medarbetare så mycket som möjligt i den sociala gemenskapen. Bekräfta samtliga medarbetares goda insatser - oavsett om de är på kontoret eller hemma.

Hybridteam ger medarbetarna friheten att själva bestämma vart och när de arbetar som bäst, men det är upp till ledarna att se till så att alla får samma möjligheter och tillfällen.


Har du ytterligare frågor?