Alla artiklar

Checklista: Prospektering

Checklista med 10 steg som vägleder till effektiv prospektering och kundbearbetning!

Profilbild
Jan-Erik NilssonUtbildare & kursledare
·2 min läsning

10 steg till en framgångsrik prospektering och kundbearbetning

1. Definiera målgruppen

Vilken målgrupp skall du bearbeta?

2. Definiera vilket problem din produkt/tjänst löser hos målgruppen

3. Definiera kundkriterier för din produkt/tjänst:

  • Ett tydligt behov av din produkt/tjänst

  • Investeringsvilja

  • Finnas tillgänglig i en geografisk marknad som du kan nå

4. Vilken beslutsfattare skall du bearbeta (roll)?

  • Vilken person på företaget är ”rätt” person att bearbeta?

  • Vem beslutar om inköp av det du säljer?

5. Hur får du tag i kontaktuppgifter till målgruppen?

  • Kunddatabas?

  • Köpa in kontaktuppgifter från adressregister?

  • Plocka själv från nätkällor etc.

6. Kan du öka effektiviteten i din bearbetning via sociala medier?

  • Många beslutsfattare svarar inte längre på kalla samtal, använder "gatekeepers" etc

  • De flesta beslutsfattare använder sociala medier

7. Välj bearbetningssätt

  • Personlig försäljning: Skall du ringa själv?

  • "Canvas” dvs helt kalla kunder?

  • Har du någon ingång till tidigare kunder, branscher etc?

    Telemarketing: Skall du låta annan ringa, boka möten etc?

  • Direktmarknadsföring: Utskick och sedan följa upp?

  • Vilka MaFö-kanaler skall du synas i?

8. Lägg upp en sälj- & bearbetningsplan

  • Bestäm din tidsinsats för A- resp B-prioriterade prospekt

  • Hur många samtal, mail etc skall du göra före du reviderar plan, målgrupp, manus etc?

  • Ta fram ett enkelt säljmanus innehållande några punkter som ger dig stöd exempelvis kring inledning och presentation, några sälj-uspar kring hur ni kan hjälpa kunden

9. Ha uthållighet i din bearbetning

Nykundsbearbetning tar tid och har en hit-rate på ca 10-15% i bästa fall.

10. Reflektera och revidera

Justera och revidera din sälj- & bearbetningsplan regelbundet utifrån samtalsresultatet för att optimera ditt resultat.


Har du ytterligare frågor?