Alla artiklar

Checklista: Viktigt att tänka på vid uppsägning

10 viktiga punkter att tänka på vid uppsägning av anställda

Profilbild
Jan-Erik NilssonUtbildare & kursledare
·3 min läsning

1. Det är viktigt att förhålla sig korrekt till reglerna i lagen om anställningsskydd (LAS) samt enligt kollektivavtalen, om sådana finns på arbetsplatsen.

2. För statligt anställda finns även vissa regler i lagen om offentlig anställning, LOA.

3. Som arbetsgivare måste du alltid ha saklig grund för att avsluta en tillsvidareanställning och ska följa vissa rutiner och ordningsföreskrifter i samband med uppsägningen, för att inte bli skadeståndsskyldig mot arbetstagaren, enligt regelverket (LAS).

4. Medarbetaren behöver inte ha något särskilt skäl för att säga upp sig själv, men måste naturligtvis förhålla sig till de uppsägningstider som gäller för anställningen.

5. Finns fackliga organisationer på arbetsplatsen skall dessa alltid involveras, även om det rör sig om uppsägning på grund av arbetsbrist (trots att facket i princip inte kan ifrågasätt beslut om att minska personalstyrkan).

6. Även om inte fackliga organisationer finns skall arbetsgivaren iaktta regler om turordning och uppsägningstider

7. Det är arbetsrättslig skillnad på uppsägning och avskedande och viktigt att hålla isär de båda.

8. Uppsägning av arbetsbrist kan ske om företaget drabbas av minskad orderingång eller sämre ekonomi och där en åtgärd är att minska personalstyrkan. Detta är då saklig grund för uppsägning och är inte kopplad till den enskilde individen

9. Uppsägning av personliga skäl är kopplad till den enskilde individen och kan förekomma vid allvarlig misskötsel, som misskötsamhet, olovlig frånvaro, illojalitet etc. Dokumentera vad som hänt vid misskötsel och att följa de regler som gäller för uppsägning av personliga skäl.

10. Vid mycket grov misskötsel kan avsked komma i fråga istället för uppsägning av personliga skäl. Var gränsen går mellan uppsägning och avsked är dock något som får avgöras i varje enskilt fall. Det är viktigt att dokumentera vad som hänt vid misskötsel och att följa de särskilda regler som gäller för avsked

Källor - Lag (1982:80) om anställningsskydd - Lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet - https://www.ledarna.se/Chefsguider/Arbetsratt/Uppsagning/

Viktigt att tänka på vid uppsägningssamtalet

Ingen tycker om att lämna jobbiga besked till en anställd. Det finna alltid risk att det väller fram en mängd känslor och reaktioner. Att säga upp en medarbetare är något jobbigt som de flesta chefer bävar inför (många chefer har heller aldrig varit med om att säga upp någon och behöver stöd inför detta).

Oavsett så handlar det om att vara riktigt tydlig när man kommunicerar det jobbiga beskedet. Annars är risken stor att medarbetaren får svårt att ta till sig budskapet. Hur som helst är det en uppgift som ligger inom ramen för chefskapet och därför presenterar vi några enkla punkter att tänka på (från tidningen Personalaktuellt december 2014, presenterades i HR-bloggen).

  • Hur ska budskapet framföras till just den här personen?

  • Läs på i "personakten" så att du är förbered på hur du tror medarbetaren kommer att reagera

  • Förbered bemötande och svar på frågor som "Varför just jag?", "På vilka grunder?", "Du har aldrig gillat mig!", "Kan jag bli återanställd?".

  • Överlämna skriftlig information och se till att få uppsägningsbeskedet underskrivet.

  • Vad gäller för stödåtgärder för den här personen? Outplacement, företagshälsovård, Trygghetsråd, Arbetsförmedlingen eller annat? När?

  • Förbered dig emotionellt, detta är ett jobb som måste göras omsorgsfullt, professionellt och sakligt.


Har du ytterligare frågor?

Mer från easy2perform