Alla artiklar

Checklista: 5 tips för en lyckad rekrytering

Denna checklista ger dig 5 goda råd för att lyckas i jakten på den rätta kandidaten

Profilbild
Elin Kalmhoff
·4 min läsning

En felaktig rekrytering kan vara både förödande och väldigt dyrt för företaget. Vi har därför tagit fram 5 tips för att hjälpa dig i jakten på den rätta kandidaten.

1.  Gör en tydlig kravprofil

Kravprofilen är till för att identifiera vad som krävs för att agera kompetent i den aktuella rollen, som till exempel vilka personliga egenskaper personen bör ha och vilken erfarenhet som krävs.

Tänk på att hålla rimliga krav på vad som krävs i rollen. För hårda eller överflödiga krav riskerar att skrämma bort lämpliga kandidater.

Ta god tid på dig när du tar fram kravprofilen. Tiden du lägger ner på att ta fram en grundlig profil tjänar du in senare.

2. Hitta rätt kanal – annonsera i sociala medier

När kravprofilen är satt gäller det även att hitta rätt kandidater. Är det en svårrekryterad tjänst kommer det krävas mer för att hitta och attrahera kandidater.

Idag ligger stor fokus på sociala medier istället för mer traditionella job boards. En fördel med att dela jobbannonser i sitt eget och företagets flöde är att det är lätt att få spridning på annonsen genom att be kollegor och vänner att interagera med den. Detta görs till exempel genom att ”gilla” annonsen eller dela den vidare i sina egna nätverk, så att den kan spridas vidare även där.

Exempel på bra sociala mediekanaler är till exempel:

  • Facebook

  • Instagram

  • LinkedIn

Fundera över vilken kanal som kan fungera bäst för att hitta och nå din målgrupp. Det kan till exempel vara enklare att hitta en specialist på LinkedIn än på Facebook. Ta även reda på var andra inom samma bransch annonserar.

3. Hitta rätt kandidat

Utgå från kravprofilen när du ska gå igenom de ansökningar som ni har fått in och börja med att rensa bort de ansökningar som inte alls uppfyller profilen. Ju fler ansökningar du har fått in, desto mer kritisk kan du vara.

  • Har kandidaten rätt kvalifikationer för tjänsten?

  • Har kandidaten erfarenhet från samma eller kanske en liknande bransch?

  • Finns det luckor i CV:t?

  • Är CV:t genomarbetat eller slarvigt?

  • Finns det meriterande kunskaper?

4. Genomförandet av intervjun

Skapa en lugn omgivning:

Boka ett rum där du vet att ni inte kommer bli störda under intervjun och lägg undan mobilen. Målet är att få kandidaten att slappna av i vad som ofta är en nervös situation. Småprata gärna innan du går över till en företagspresentation eller intervjufrågor.

Döm inte för snabbt:

Tänk på att kandidaten kan vara nervös och att det kan ta ett tag att slappna av. Dömer du för snabbt riskerar du att gå miste om en oslipad diamant! Är du fortfarande osäker efter den första intervjun, varför inte boka in en lunch eller en kort andra intervju?

Lyssna mer än du pratar:

De flesta intervjuare pratar mer än vad kandidaten gör. Glöm inte bort att faktiskt lyssna på vad kandidaten har att berätta. Se intervjun som en dialog där du lär känna kandidaten istället för en monolog. En tumregel är att lyssna 80 % av intervjun och prata 20 %.

Anteckna:

Anteckna viktiga punkter medan du lyssnar på vad kandidaten berättar, och använda gärna en intervjumall till samtliga intervjuer. Då kan du senare göra en mer rättvis bedömning av kandidaten och det blir enklare att jämföra kandidater med varandra när intervjuerna är avslutade.

Employer branding:

Tänk på att varje kandidat du träffar är ett tillfälle att jobba med employer branding. Hur du sköter dina rekryteringsprocesser kan ha en stor betydelse för hur ditt företag uppfattas som arbetsgivare. Både positiva och negativa upplevelser sprids lätt vidare och kan antingen lyfta eller skada ert rykte som arbetsgivare rejält. Var professionell, välkomnande och försök ge kandidaten en positiv upplevelse.

Nästa steg:

Avsluta alltid intervjun med att berätta vad som är nästa steg och hur ni kommer att gå vidare med rekryteringsprocessen.

5. Återkoppla

Oavsett om du kommer erbjuda kandidaten jobbet eller ej är det viktigt att återkoppla snabbt efter att du tagit beslut om vem du vill anställa. Återkoppling hänger även den ihop med employer branding. Att inte följa upp i rimlig tid efter en intervju är både oförskämt mot kandidaten och kan skada företagets rykte.

En snabb återkoppling, även till de som inte blev kallade till en intervju, gör att företaget upplevs som professionellt och kandidaten slipper undra vad som sker med rekryteringsprocessen.

Lycka till med jakten på din nya medarbetare!


Har du ytterligare frågor?