Alla artiklar

Checklista: SMARTa mål

Checklista för utveckling av SMARTA mål

Profilbild
Jan-Erik NilssonUtbildare & kursledare
·2 min läsning

Följande frågor bör du ha i åtanke när du tar fram SMARTa mål:

  • Vilka är de viktigaste strategiska områdena för oss?

  • Går det att sätta mål inom dessa områden?

  • Hur kan vi påverka måluppfyllandet (påverkansfaktorer)?

  • Riktar sig målen vi sätter sig jämlikt, dvs till både kvinnor och män?

  • Riktar sig målen vi sätter till ett merparten eller endast ett urval av verksamheter?

  • Vilka KPIer (nyckeltal/indikatorer) kan vi använda för att följa upp målen?

  • Har vi kunskap kring våra KPIer/nyckeltal och vad de mäter?

  • Vilka resurser har vi till vårt förfogande för att uppnå målen?

Definitionen av SMARTa mål

SMART är ett verktyg som används för att identifiera och komma ihåg att sätta upp mål. SMARTa mål är en metod för att formulera mål som är:

  • Specifika – tydligt avgränsade och definierade

  • Mätbara – möjliga att följa upp och mäta

  • Accepterade – av alla parter

  • Realistiska – verklighetsförankrade och relevanta i sammanhanget

  • Tidsbegränsade – tidsatta och begränsade med en deadline

Checklista för utveckling av SMARTa mål

  1. Notera vad som är specifikt för målet. Använd ord som innebär riktning, utveckling, ökning, minskning etc

  2. Formulera vad som kan mätas och följas upp. Kom överens om relevanta KPIer/nyckeltal/mätbara indikatorer, ej för många per mål. Hellre ett fåtal konkreta än många otydliga.

  3. Se till att få acceptans för målen. Säkerställ det genom att involvera de som skall vara med i arbetet med att nå målen.

  4. Är målen realistiska? Det är bra att sikta högt men det måste finnas realistiska förutsättningar att uppfylla målen, annars förlorar man motivation och engagemang ganska snabbt. Det finns olika måldefinitioner, trygghetsmål, realistiska mål och barriärbrytande mål. Fundera kring vilken typ av mål som skall gälla för er.

  5. När skall målet vara uppfyllt? Även här är det viktigt att tidpunkten gemensamt bestäms och accepteras av alla som är involverade för att man skall ha goda chanser att lyckas.


Har du ytterligare frågor?

Mer från easy2perform