Alla artiklar

Checklista: Så undviker du vanliga chefsfällor

Det är inte alltid en enkel uppgift att att vara chef, oavsett om du är ny i rollen eller mer erfaren. Nedan har vi listat 5 vanliga problemområden och vad du som chef själv kan göra för att undvika dem.

Profilbild
Elin Kalmhoff
·4 min läsning

Det är inte alltid en enkel uppgift att vara chef, oavsett om du är ny i rollen eller mer erfaren. Nedan har vi listat 5 vanliga problemområden och vad du som chef själv kan göra för att undvika dem.

1. Micro management

Alla vinner på att ha medarbetare som tar egna initiativ. Men för att en medarbetare ska våga ta egna beslut behöver hen känna tillit till sin chef.

En chef som kontrollerar allting medarbetaren gör, detaljstyr eller tar över arbetsuppgifter från medarbetaren är förödande för arbetslusten. Ge istället medarbetaren frihet att pröva sina egna vingar och lita på att hen kommer göra ett bra jobb.

2. Chefen tillhandahåller svaren

Visst är det ibland enklare att lösa problem eller ge svar på frågeställningar åt medarbetarna än att guida dem till att själva hitta svaren. Men är det verkligen alltid rätt väg att gå?

Något som är utmärkande för lyckade chefer är nämligen att de har ett coachande förhållningssätt. Genom att du coachar dina medarbetare kommer de att bli mer självgående, mer motiverade till att göra ett bra jobb och i längden bli mer kompetenta.

För att lyckas som coach behöver du lyssna aktivt och ställa öppna frågor för att hjälpa din medarbetare att hitta en lösning på problemet. Lägg den tid det krävs för att hjälpa dina medarbetare att bli den bästa versionen av sig själva.

Tänk på:

  1. Att coacha innebär inte att du ger medarbetaren lösningar på problem, tips eller förslag på lösningar. Det är inte du som chef utan din medarbetare som faktiskt ska utföra jobbet. Syftet med att coacha dina medarbetare är att medarbetarna själva ska hitta lösningar.

  2. Har medarbetaren redan försökt att lösa problemet själv kanske det inte är rätt läge att coacha medarbetaren, beroende på vilken situation det handlar om. Försök att läsa av medarbetaren under er konversation.

3. Arbetsklimatet glöms bort eller nedprioriteras

I Googles forskning Project Oxygen kring vilka beteenden som gör en riktigt bra chef kan man se ett tydligt samband mellan högpresterande team och trygghet i sitt team.

Medlemmar i team med en psykologiskt tillåtande miljö är mer benägna att ställa frågor, lägga fram förslag och idéer samt ta egna beslut. Nedan följer tre tips för att hjälpa dig bygga ett mer inkluderande klimat. Tips:

  • Kommunicera inte bara övergripande mål – förankra dem även med teamet.

  • Guida, coacha samt se dina medarbetare. Gör dig tillgänglig och bekräfta dina medarbetare.

  • Skapa tillit och förtroende. Genom att vara tydlig, visa empati, dela med sig av kunskap, acceptera misstag när de händer och visa tillit till dina medarbetare bygger du en starkare relation till ditt team.

4. Kommunikation kraschar

Något annat som de bästa cheferna har gemensamt är att de är duktiga på att kommunicera.

När kommunikationen inte fungerar leder det ofta till missförstånd samt frustration, vilket lätt leder till konflikter och motsättningar.

Nedan följer några tips för att hjälpa dig bli ännu bättre på kommunikation.

Tips:

  • Var tydlig i vad som förväntas av dina medarbetare.

  • Anpassa din kommunikation efter vem du pratar med och hur du bäst når fram till dem.

  • Var rak och tydlig i din feedback.

  • Förklara alltid varför ett visst beslut tagits.

  • Ha effektiva möten. Ha alltid en tydlig agenda, bjud bara in de som måste vara med och låt inte möten bli längre än vad de behöver vara.

  • Utvärdera dig själv: När har du lyckats bra med kommunikation? När har du lyckats mindre bra? Ta gärna in feedback från dina medarbetare.

5. Var inte en passiv chef!

Att vara en passiv chef kan vara förödande för en organisation, till exempel genom att chefen undviker konflikter eller att ta tag i problem på arbetsplatsen.

En passiv chef kan också uppfattas som en osäker chef, som inte vågar eller kan ge tydliga instruktioner och vägledning till sina medarbetare.

I längden kan en passiv chef bidra till att splittra teamet, skapa konflikter och bidra med otydlighet kring roller och ansvar vilket i sin tur verkar stressande för medarbetarna.

Tips:

  • Våga fatta svåra eller jobbiga beslut

  • Var inte för snäll – undvik ”låt gå”-mentaliteten

  • Jobba med tydlighet och kommunikation

  • Var ett bra föredöme för dina medarbetare. Fundera på vad du själv värdesätter i en bra chef.


Har du ytterligare frågor?