Alla artiklar

Checklista: Så skyddar du dina företagshemligheter

Checklistan ger dig som näringsidkare vägledning kring hur du bör resonera kring ditt skydd av företagshemligheter.

Profilbild
Jan-Erik NilssonUtbildare & kursledare
·2 min läsning

Följande checklista ger dig som näringsidkare vägledning kring hur du bör resonera kring ditt skydd av företagshemligheter.

1. Inventera och kartlägg

Vilka företagshemligheter finns i företaget idag? Hur hanterar och skyddar ni dessa? Vilka har behörighet/åtkomst? Vilket värde har företagshemligheterna för er och vilken skada (ekonomisk) uppskattar ni kan inträffa om de röjs?

2. Säkra skydd mot obehörig åtkomst

Det är viktigt att bara de som behöver ha tillgång till information, har det. Begränsa därför åtkomst genom behörighetskontroll eller liknande. Att kryptera information och att ha ordentligt skalskydd där detta krävs, är också åtgärder att rekommendera.

3. Informera för att skapa medvetenhet

Ta fram tydlig information kring vad som gäller kring era företagshemligheter. Vad som är en företagshemlighet, betydelsen för företaget, hur informationen skall hanteras och skyddas samt vad lagen säger om obehörigt röjande. Se till att informationen kommuniceras till alla anställda och finns lättillgänglig, så att medveten är stor.

4. Implementera rutiner och styrdokument för att säkra

För att säkra att företagshemligheterna hålls säkra och att skyddet är uppdaterat vid var tid, bör man införa någon form av kontrollrutin och översyn av system och dokument (sekretessavtal etc).

Man bör också ha arbetat fram en plan och förankrat den på styrelse- & ledningsnivå, för hur man skall agera om det sker ett angrepp på företagshemligheterna.

5. Eventuell användning av konkurrensklausuler för att ytterligare begränsa konkurrens

Mot obehöriga angrepp skyddar ju lagen om företagshemligheter och den grundläggande lojalitetsplikten är ofta tillräcklig för att skydda information och tekniskt kunnande i verksamheten. Men i vissa fall kan ett företag känna ett behov av lojalitet och tystnadsplikt även under viss tid efter anställningens upphörande. Det är då det kan vara aktuellt att införa konkurrensklausuler i anställningsavtalen.

En konkurrensklausul hindrar en före detta anställd från att konkurrera med arbetsgivaren en viss tid efter att anställningen har upphört.


Har du ytterligare frågor?