Alla artiklar

Checklista: Manus för mötesbokning

Denna checklista bygger på samtalsstrukturen Inledning-Presentation-Argumentation-Avslut och är tänkt att ge dig vägledning då du bygger ditt eget manus.

Profilbild
Jan-Erik NilssonUtbildare & kursledare
·3 min läsning

Detta manus bygger på samtalsstrukturen:

  1. Inledning

  2. Presentation

  3. Argumentation

  4. Avslut

Manuset är tänkt att ge dig vägledning då du bygger ditt eget manus.

Sätt ett tydligt mål med samtalet

Alla samtal i säljarrollen bör vara kopplade till ett tydligt mål kring vad du önskar få ut av samtalet. I detta fall är målet att boka möte med kunden.

Kort inledning (namn, roll, säkerställa kontaktperson, få löfte om tid till frågor)

  • Berätta vem du är, din roll/ansvarsområde (minskar risken för att du skall uppfattas som telefonförsäljare) och från vilket företag du ringer

  • Är det XXX, befattning/ansvarsområde jag pratar med? (säkerställ rätt person) person

Intresseväckande presentation (erfarenheter, möjligheter, position på marknaden)

  • Berätta kort om företaget, ev position på marknaden, er erfarenhet av att hjälpa kunderna och vilken nytta och värde ni skapar åt dem

  • Referenser som ni hjälpt inom branschen etc

Anledning till att du ringer kunden (mötet)

Anledningen till att jag kontaktar dig är att jag är intresserad av ert företag och skulle gärna vilja träffa dig för att se lite närmare på hur ni jobbar med xxx och om det kan finnas möjligheter för oss att hjälpa er i detta arbete.

Avslut (boka datum för mötet, föreslå egna datum)

Exempel:

Kund: - Hej, detta är Peter Pettersson

Säljare: - God dag, jag heter Jan-Erik Nilsson och arbetar som organisationskonsult på företag XXX. Har du tid att prata någon minut?

Kund: - Ja, någon minut

Säljare: - Perfekt, jag arbetar som sagt på xxx med att hjälpa företag att effektivisera xxxx och har jobbat i flera år med en del bolag i er bransch. Bland annat XXX, och YYY.

Anledningen till att jag ringer dig är att jag är intresserad av ert företag och skulle vilja träffa dig och se lite närmare på hur ni jobbar med xxx och om det kan finnas möjligheter för oss att hjälpa er i detta arbete.

Hur ser din kalender ut den 8-10 september? Vi behöver maximalt en timme för mötet.

OK, du var upptagen då. Har du någon lucka i din kalender någon annan dag så ser vi om det fungerar, jag är flexibel. Passar för- eller eftermiddagar bäst för dig?

OK, den 13 sept kl 09.00, mycket bra. Då kommer jag till dig och så ser vi lite närmare på hur ni jobbar med xxxx och om det finns möjlighet för oss att hjälpa till med detta arbete

Är det något du önskar att jag belyser lite extra vid mötet som jag kan förbereda?

Ok, inte det. Då ses vi den 13 sept kl 09.00, ha en fortsatt fin dag!


Har du ytterligare frågor?